Pióra, cement czy plastik. Oto wyniki kontroli jakości kaw i herbat
„Ponad połowa skontrolowanych sklepów specjalistycznych oferowała kawy, herbaty i herbatki o niewłaściwej jakości” – informuje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Podczas badań w składzie odnaleziono m.in. cement, fragmenty plastiku czy ptasich piór.
Inspektorzy Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych podczas kontroli tego asortymentu wzięli pod uwagę ogólne przepisy dotyczące jakości handlowej żywności oraz zweryfikowali kontrolowane towary pod względem deklaracji. Produktami priorytetowymi były: kawy, herbaty oraz herbatki owocowe i ziołowe sprzedawane luzem.
Skontrolowano również towary sprzedawane w opakowaniach producenta, dostępne w sklepach podczas kontroli. W I kw. 2024 r. skontrolowano 91 sklepów w całej Polsce, kwestionując jakość towarów w 54 punktach sprzedaży (59,3%).
W przypadku cech fizykochemicznych kontrolą objęto 190 partii, a nieprawidłowości wykazano w 16 z nich. Przeprowadzone badania laboratoryjne wykazały obecność:
- zanieczyszczeń, np. muszli ślimaków, kamyków, fragmentów plastiku, gałązek, cementu, piór ptasich,
- barwników niedopuszczonych do stosowania w herbatach, np. E 102 tatrazyny, E 104 żółcieni chinolinowej, E 123 amarantu,
- niezadeklarowanego składnika (w kawie oznakowanej jako 100% robusta wykryto ziarna arabiki).
Dodatkowo stwierdzono przypadki podmiany asortymentowej, gdzie np. zamiast deklarowanej czarnej jagody i borówki, w składzie wykryto aronię.
W zakresie znakowania sprawdzono 325 partii, z czego zakwestionowano 167 partie (51,4%).
Kontrola nakierowana była na produkty sprzedawane luzem. Właśnie wśród nich odnotowano więcej błędów w zakresie przekazywania konsumentom informacji o produkcie, tj. na 266 partii produktów sprzedawanych luzem nieprawidłowości stwierdzono w 55,3%. W przypadku produktów opakowanych odsetek nieprawidłowości był niższy i wyniósł 33,9%.
Stwierdzono m. in.:
- Brak obowiązkowych informacji, w tym wykazu składników, dostępnych bezpośrednio dla konsumentów w miejscu sprzedaży.
- Bezpodstawne nazywanie produktu herbatą, w przypadku gdy do produkcji nie zostały użyte liści krzewu Camelia sinensis (herbata chińska).
- Brak informacji o rodzaju herbaty (czarna, zielona).
- Obecność w produkcie składnika niezadeklarowanego w wykazie składników, np. suszonych owoców.
- Brak w produkcie składnika deklarowanego w nazwie lub wykazie składników.
- Brak w wykazie składników komponentów składnika złożonego, np. w kandyzowanym ananasie – cukru, w suszonej moreli – oleju.
- Podmiana asortymentowa, np. zamiast deklarowanej czarnej jagody, w składzie występowała aronia.
- Podanie wykazu składników bez zachowania kolejności malejącej.
- Brak informacji w nazwie produktu o jego postaci lub przetworzeniu jakiemu został poddany wyrób, np. ziarnista, palona, mielona.
- Obecność w wykazie składników niedopuszczonego do stosowania w herbatach barwnika.
Dodatkowo dwukrotnie stwierdzono sprzedaż towaru po upłynięciu daty minimalnej trwałości określonej przez producenta.
W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości, na podstawie przepisów ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, inspektorzy wydali 36 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne, 9 decyzji w związku z odstąpieniem od wymierzenia kary pieniężnej ze względu na niską szkodliwość czynu. Dodatkowo nałożyli 11 mandatów karnych oraz wydali 49 zaleceń pokontrolnych.
Komentarze (0)
Poznaj opinie mieszkańców.
Dodaj komentarz. Pamiętaj! Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!