Na rowerach brzegiem Bałtyku. Coraz dalej, coraz wygodniej
Zakończyła się budowa kolejnych odcinków trasy rowerowej Velo Baltica. W czwartym etapie inwestycji powstały i zostały oznakowane drogi rowerowe w czterech gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów. Projekt był realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.
Trasa rowerowa Velo Baltica stanowi część europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego - Eurovelo 10. Po połączeniu wszystkich – wybudowanych, realizowanych i planowanych - odcinków Velo Baltica na terenie województwa zachodniopomorskiego będzie mieć około 240 km.
- To najlepsza turystyczna wizytówka regionu. Velo Baltica prowadzi wzdłuż pięknych plaż, zachwyca widokami, łączy nadmorskie miejscowości. Jest idealna na dłuższe wyprawy, jak i kilkugodzinne wycieczki. Przyciąga na Pomorze Zachodnie rowerowych podróżników, jest atrakcją dla wczasowiczów, służy mieszkańcom – wylicza marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Ogromna popularność Trasy Nadmorskiej i jej znaczenie dla rozwoju turystyki motywują do działań inwestycyjnych. Budowa kolejnych fragmentów Velo Baltica jest priorytetem dla samorządu województwa i władz lokalnych – gmin, powiatów.
Przebieg bałtyckiej velostrady na Pomorzu Zachodnim można podzielić na pięć odcinków: Świnoujście – Dziwnówek, Dziwnówek – Kołobrzeg, Kołobrzeg – Mielno, Mielno – Darłowo i Darłowo – Ustka.
- Zaprojektowano ją tak, by wykorzystać zbudowane dotychczas drogi rowerowe. Nowe odcinki, które powstają w ramach projektu od 2018 roku, pozwolą połączyć w jeden spójny ciąg dotychczasowe inwestycje lokalne. To znakomity przykład współpracy pomiędzy samorządami różnych szczebli – województwa, powiatów czy gmin, gdzie województwo koordynuje cały projekt, a gminy na mocy porozumień przekazują grunty, projekty czy współfinansują część prac – podkreśla wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.
Ostatnia inwestycja objęła odcinki w czterech gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów.
Pierwszy z brakujących fragmentów trasy powstał w gminie Międzyzdroje w samym pasie nadmorskim. Pierwotnie ze Świnoujścia do Międzyzdrojów można było dotrzeć leśnym piaszczystym duktem, oddalonym nieco od linii brzegowej. Dziś połowa trasy (zlokalizowana na terenie gminy Międzyzdroje), jest już przysunięta w bezpośrednie sąsiedztwo plaży. Malownicza, nowa droga rowerowa o długości 2,5 km ma nawierzchnię z kruszywa naturalnego.
Warto wspomnieć, że w Międzyzdrojach mamy węzeł tras rowerowych, łączący Velo Baltica z prowadzącą na południe regionu, wzdłuż brzegów Zalewu Szczecińskiego i Odry, trasą Blue Velo.
Drugi odcinek, który objęła zakończona inwestycja, znajduje się między Łukęcinem a Pobierowem, na granicy gmin Dziwnów i Rewal.
Wyremontowano tu prawie półtorakilometrową drogę leśną. Remont polegał na wyrównaniu nawierzchni i uzupełnieniu ubytków kruszywem.
Pomiędzy miejscowościami Pobierowo i Pustkowo w gminie Rewal, powstał kolejny prawie kilometrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej, a następny blisko 2-kilometrowy między Rewalem, a Niechorzem. Tu zaprojektowano również nowe oświetlenie.
Pustkowo
Dojazd do Niechorza
- Inwestycje tego typu są niezwykle złożone ze względu na liczbę projektów w jednym zadaniu, które przygotowują poszczególne gminy. Rozwiązania projektowe przewidują zastosowanie różnorodnych nawierzchni, co wynika np. z ograniczeń na obszarach chronionych. Na takich obszarach nawierzchnie bitumiczne zastępują nawierzchnie z kruszywa. Na odcinku w gminie Trzebiatów zastosowaliśmy nawierzchnię z kruszywa związanego tzw. lepiszczem ekologicznym. Inwestycja to nie tylko nowe odcinki, ale dziesiątki elementów wykonanych po to, by usunąć przeszkody dla rowerów, takie jak na przykład wysokie krawężniki – wyjaśnia dyrektor ZZDW Michał Żuber.
Ostatni z odcinków inwestycyjnych powstał w gminie Trzebiatów. Ścieżkę rowerową zaprojektowano tu przy drodze leśnej - od punktu widokowego na plaży w kierunku Mrzeżyna. Ten odcinek ma długość około 720 m.
Zakres robót budowlanych na wszystkich odcinkach objął roboty rozbiórkowe, wykonanie robót ziemnych – wykopów i nasypów, demontaż starego i budowę nowego oświetlenia, wykonanie projektowanej konstrukcji ścieżki rowerowej, roboty wykończeniowe – humusowanie, sadzenie drzew i montaż elementów małej architektury i oznakowania.
Koszt inwestycji wyniósł blisko 6,4 mln zł. Dofinansowanie unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 4,3 mln zł. Dotacje gmin: Rewal, Dziwnów, Międzyzdroje i Trzebiatów około 2 mln zł.
Na trasie Velo Baltica ZZDW buduje aktualnie jeszcze odcinki między Wisełką a Międzywodziem.
Komentarze (4)
Poznaj opinie mieszkańców.
Dodaj komentarz. Pamiętaj! Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
A gmina Gryfice przespala ten projekt?
odpowiedzW gminie Gryfice nawet przy przebudowie, remoncie lub budowie dróg lub chodników nie puszczą bokiem żadnej ścieżki rowerowej. Wstyd! Zapytam - ile i gdzie powstalo ścieżek rowerowych przez ostatnie 5-10lat? Oprocz tego chodnika na Sowiej, na peryferiach, gdzie ścieżka rowerowa zaczyna się na drodze gruntowej i koczy przy wjeździe na łąkę/do lasu?
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
L
odpowiedzTDR lub TSL czyli trzebiatowska droga rowerowa/trzebiatowski szlak rowerowy to parodia jakich mało.
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Pan
odpowiedzW Płotach też nic się nie dzieje, a można by było po starej lini kolejowej do Reska zrobić ścieżkę rowerową albo do Golczewo...tylko po co...
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
stąd
odpowiedzNo jest powód do dumy . Szczególnie dla tych , którzy to wszystko przejechali bez tych unijnych srebrników Sprawdzimy , na co to poszło .
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!