Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego wkrótce ogłosi przetarg na zakup dwunapędowego taboru kolejowego. Zamówienie dotyczy dwóch pojazdów ze 150 miejscami siedzącymi o wartości podstawowej zamówienia 40 mln złotych. W przetargu zaznaczono jednak możliwość rozszerzenia o kolejnych 10 hybryd – będzie to możliwe, jeśli uda się pozyskać środki europejskie. Jeśli tak się stanie, wówczas koszt zakupu wyniesie 250 mln zł.
- Kontynuujemy modernizację taboru, którym obsługujemy połączenia regionalne. Już teraz jesteśmy regionem z najnowocześniejszymi pociągami w kraju. Chcemy otworzyć nowe możliwości kreowania wygodnych połączeń dla mieszkańców Pomorza Zachodniego – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.
Hybrydy pozwolą na stworzenie połączenia m.in. w relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin, z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów. Zapewnią również obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek.
Zaletą hybryd jest to, że bez względu na wyposażenie infrastruktury kolejowej, na całej trasie przebiegu napędzane są silnikami elektrycznymi. To zapewnia znacznie wyższą trwałość i żywotność silników spalinowych, które pracują bez przeciążeń charakterystycznych dla klasycznych pojazdów spalinowych. Efektem tego rozwiązania jest znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz mniejsze zużycie samych silników spalinowych. Hybrydy mają również lepsze osiągi niż pozostałe pociągi.
Pomorze Zachodnie jest pierwszym regionem w kraju, który tak mocno postawił na pojazdy hybrydowe i jest już na etapie przygotowania zamówienia. Ogłoszenie przetargu na nowy tabor planowane jest w pierwszym kwartale 2020 r. Termin realizacji całego zamówienia szacowny jest na lata 2020 – 2022.