Hejt, hejter, hejtować to słowa popularne, niestety, w sieci, ale nie każdy wie, czym w istocie jest to zjawisko. Słowo hejt to przykład spolszczonego anglicyzmu – pochodzi od słowa „hate”, czyli „nienawidzić”. Hejterem jest zatem osoba, która w Internecie, najczęściej w miejscach przeznaczonych na komentarze, celowo atakuje innego użytkownika słowem, filmikiem czy grafiką.
Uczniowie „Chrobrego” w trakcie warsztatów poznali nie tylko znaczenie słowa hejt. Młodzież wzięła aktywny udział w zajęciach, pracowała m.in. w grupach w poszukiwaniu metod walki z tym zjawiskiem. Szczególną pomysłowością wykazała się w minidramach i odgrywaniu poszczególnych ról w scenkach tematycznych. Organizatorzy poruszyli również zagadnienie związane z genezą hejtu, punktem wyjścia do rozmów była ogólna wiedza uczestników programu. Okazuje się, że większość z nas, nie tylko młodych ludzi, zdaje sobie sprawę, że hejt nie bierze się znikąd, a na jego powstawanie mają wpływ, przede wszystkim, stereotypy i uprzedzenia. Stereotyp to, zdaniem samego twórcy pojęcia, Waltera Lippmana, „uproszczony, schematyczny i jednowymiarowy obraz jakiegoś zjawiska w głowie”, natomiast kwintesencją uprzedzenia jest „nieuzasadniona obawa czy niechęć do członków jakiejś grupy”.
Młodzież podczas warsztatów określiła również różnicę między konstruktywną krytyką a hejtem. To dwa odległe od siebie pojęcia: wykładnią opinii czy komentarza jest konstruktywna, merytoryczna wypowiedź, odnosząca się, co ważne, do stanowiska/poglądu. Atak (agresywny, nienawistny) wymierzony w inną osobę nie jest niczym innym, jak hejtem, a ten może nieść za sobą poważne konsekwencje prawne (na hejtera można nałożyć karę grzywny lub, w zależności od przypadku, nawet ograniczenia wolności).
– Świetna inicjatywna studentów z Uniwersytetu Szczecińskiego i Policji! Zajęcia bardzo pożyteczne, poznaliśmy bliżej zjawisko hejtu, czyli mowy nienawiści w Internecie. Słowo może skrzywdzić bardziej niż przemoc fizyczna. Warto się zastanowić, zanim opublikujemy pseudokomentarz – powiedziała Weronika, uczennica klasy Ig (matematyczno-medycznej). – Zajęcia były bardzo interesujące, organizatorzy aktywizowali nas w grupach, nikt się nie nudził – dodaje Patrycja, również uczennica klasy Ig.
Projekt #DONTHEJT został zainicjowany przez studentów Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Komendę Wojewódzkiej Policji w Szczecinie w ramach rządowego „Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań »Razem bezpieczniej« im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020”.
Wkrótce (w grudniu br.) odbędzie się specjalna gala podsumowująca realizację projektu. Uczestnicy projektu ze wszystkich szkół spotkają się w Szczecinie, aby przedstawić wyniki i wnioski swoich prac.
Więcej informacji na stronie organizatorów: https://www.facebook.com/donthejt/
Tekst: Mariusz Rakoski
Foto: facebook.com/donthejt