EKOkorytarz przez Świętą coraz bliżej
Realizacja jednej z największych inwestycji drogowych na Pomorzu Zachodnim zbliża się wielkimi krokami.
Mowa o Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która m.in. połączy Police ze Świętą. Zgodnie z rządowymi zapowiedziami, przetarg na to zadanie będzie ogłoszony w drugiej części tego roku. W ciągu ostatnich trzech lat rządowe dofinansowanie w kwocie 24,5 mln złotych pozwoliło przygotować dokumentację dla tej inwestycji. Obecnie trwa weryfikacja złożonych przez projektanta opracowań wraz z wynikami badań podłoża. Do połowy tego roku dokumentacja dla obwodnicy powinna być odebrana i zweryfikowana. Będzie to oznaczało gotowość do wdrożenia tej inwestycji do realizacji. Na środowej konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaapelował do zainteresowanych samorządów o zintensyfikowanie działań w zakresie przygotowania i następnie realizacji dojazdów do obwodnicy.
Na reakcję samorządowców długo nie trzeba było czekać. W czwartek Olgierd Geblewicz zorganizował spotkanie z samorządowcami, przez których tereny będzie przebiegać Zachodnia Obwodnica Szczecina. W spotkaniu wziął udział m.in. Tomasz Banach, wiceburmistrz Goleniowa i Tomasz Stanisławski, starostwa powiat goleniowskiego.
- Stoimy u progu wielkiej szansy. I nie możemy tej szansy przespać – stwierdził marszałek Olgierd Geblewicz. - To dzisiaj decyduje się, jakie inwestycje będą realizowane w oparciu o nową perspektywę funduszy unijnych na lata 2021-27. I jakie inwestycje będą zrealizowane z drugiej gigantycznej puli pieniędzy, jaką jest Europejski Plan Rozbudowy. Jego częścią jest polski Krajowy Program Rozbudowy. Można powiedzieć, że w tej perspektywie Polska dostanie dwa budżety, z tym że przedsięwzięcia realizowane z budżetu KPO muszą zostać zakontraktowane do 2023 roku i wybudowane do 2026 – tłumaczył Olgierd Geblewicz.
Komisja Europejska kładzie duży nacisk na inwestycje proekologiczne. Dlatego Województwo Zachodniopomorskie zgłosiło projekt Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina do KPO w kategorii „ochrona środowiska”, nie „infrastruktura”.
- Nie da się skutecznie poprawić jakości powietrza w Szczecinie, jeżeli nie wyprowadzi się poza miasto ruchu z północnej, najlepiej rozwijającej się części Szczecina i z powiatu polickiego – argumentował Olgierd Geblewicz. - Mamy bardzo mocne argumenty, żeby po te pieniądze sięgnąć. Zainteresowanie mieszkańców tym tematem jest gigantyczne. A my, jako samorządowcy, jesteśmy bardzo blisko tego, by wspólnie z rządem tę inwestycję zrealizować – stwierdził marszałek województwa.
W trakcie spotkania padły uwagi dotyczące m.in. konieczność aktualizacji planów obwodnicy w związku ze zmianami gospodarczymi i społecznymi. Chodzi m.in. o logistykę firm ulokowanych w Goleniowskim Parku Przemysłowym (np. transport 80-metrowych łopat do turbin wiatrowych) czy dojazd do gruntów rolnych (planowana trasa przetnie tereny rolnicze). Jak zapewniono, wszelkie korekty będą wprowadzane na etapie opracowywania projektu budowlanego.
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie drogą ekspresową, którą będzie można objechać (51,6 km) aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Koszt inwestycji szacuje się na 4 mld zł. Powstać ma m.in. pięciokilometrowy (podwójny) tunel pod Odrą w rejonie Police - Święta, dwujezdniowa droga, osiem węzłów drogowych: Kołbaskowo (Szczecin Zachód), Będargowo, Dołuje, Dobra, Tanowo, Police, Modrzewie, Goleniów Północ.
Komentarze (0)
Poznaj opinie mieszkańców.
Dodaj komentarz. Pamiętaj! Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!