Weź paragon – nie wspieraj szarej strefy
Paragon to nie tylko dowód na płacenie podatków, ale też dokument różnych praw i gwarancji. Konsumencie – pamiętaj masz prawo zażądać paragonu, a sprzedawca ma obowiązek go wydać.
Półmetek wakacji za nami. W miejscowościach turystycznych widać coraz więcej wczasowiczów. Jest to czas wzmożonych zakupów i intensywnego korzystania z różnego rodzaju usług, zwłaszcza gastronomicznych, rozrywkowych i turystycznych. Wakacje to też czas, kiedy oprócz całorocznie działających punktów sprzedaży i usługowych, pojawia się wiele punktów sezonowych. Zachodniopomorska Krajowa Administracja Skarbowa przypomina, że w przypadku, gdy sprzedawca zobowiązany jest do prowadzenia sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, musi wydawać paragon. Niewydawanie paragonu jest niezgodne z przepisami i może oznaczać, że sprzedawca zataja wysokość przychodów.
Brak wydawania paragonów to również zaburzenie zasad zdrowej konkurencji a także utrudnienie dochodzenia swoich praw.
Zalety paragonu: możesz złożyć reklamację; masz pewność że nie zostałeś oszukany; masz gwarancję, że zapłacony i wliczony w cenę podatek VAT został zaksięgowany i przekazany do budżetu państwa; wspierasz przedsiębiorców prawidłowo wywiązujących się z obowiązków podatkowych; masz pewność, że sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji.
Paragon warto też sprawdzić. Niestety zdarza się, że np. w branży gastronomicznej klientom zamiast paragonu fiskalnego wydawane są tzw. rachunki lub paragony kelnerskie. Rachunek kelnerski może mieć postać dokumentu wypisanego odręcznie, na bloczku oznaczonym np. jako „pokwitowanie wpłaty”. Może to być również dokument, który jest zbliżony z wyglądu do paragonu fiskalnego. Taka transakcja nie jest rejestrowana na kasie fiskalnej, a takie dokumenty nie są paragonami.
Pamiętaj! Wydruk potwierdzenia zapłaty w punkcie sprzedaży kartą płatniczą lub kredytową nie zastępuje paragonu fiskalnego. Wydanie paragonu świadczy przede wszystkim o tym, że działalność prowadzona jest w sposób uczciwy a sprzedawca jest gotowy wziąć odpowiedzialność za sprzedany towar lub usługę. Dlatego zawsze żądajmy paragonu.
Małgorzata Brzoza
Rzecznik prasowy
Izby Administracji Skarbowej
w Szczecinie
Komentarze (4)
Poznaj opinie mieszkańców.
Dodaj komentarz. Pamiętaj! Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Jan
odpowiedzCzy ktoś wie jeśli kupimy od rolników nurtem i sprzedajemy czy musimy dawać paragon?
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
karol
odpowiedzkiedyś były kontrole skarbówki nad morzem , a teraz nic zupełnie nic i wszyscy czują się bezkarnie nowe władze mają to w nosie po co im problemy
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Karol
odpowiedza co na tę bezkarność nadmorską nowa pani Naczelnik US Gryfice ????
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
jarek
odpowiedzszara strefa jest konsekwencja dzialan rzadow-tych i poprzednich. Nie wezme paragonu.
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!