W naszym powiecie powstaną nowe ścieżki rowerowe
Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów to gminy, w których przybędzie infrastruktury dla rowerowych turystów. Powstaną nowe kilometry tras, a znaczna część szlaku Velo Baltica zostanie oznakowana. Prace mają być zakończone przed przyszłorocznymi wakacjami. Marszałek Olgierd Geblewicz wziął udział w podpisaniu umowy pomiędzy Zachodniopomorskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Koszalinie a wykonawcą, firmą ZUBWiT Resko. To już IV etap rowerowych inwestycji na nadbałtyckim szlaku.
– Niezwykle malownicze, z widokiem na Bałtyk, w pobliżu wydm i prowadzące przez piękne sosnowe lasy. Takie będą kolejne odcinki szlaku Velo Baltica. Pomimo pandemii nie rezygnujemy z naszych inwestycji, bo wiemy, że są kołem zamachowym dla gospodarki i przedsiębiorców. Cieszę się, że tą trasę rowerową zbuduje lokalna firma z Reska. Trzymam kciuki za wykonanie zadania w terminie. Zarówno w imieniu Samorządu Województwa, ale i naszych mieszkańców i turystów, bo naprawdę wielu miłośników rowerów czek na możliwość komfortowego podróżowania w pasie nadmorskim – powiedział Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Zawarta pomiędzy Zachodniopomorskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Koszalinie a firmą ZUBWiT Resko umowa zakłada, że całość prac będzie wykonana do 15 czerwca 2021r. Koszt inwestycji to ponad 6 mln zł. Zadanie jest realizowane dzięki funduszom europejskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Prace obejmą m.in. karczowanie i ścinanie drzew, roboty rozbiórkowe, wykonanie robót ziemnych tj. wykopów i nasypów, demontaż starego oraz budowę nowego oświetlenia, a także wykonanie projektowanej konstrukcji ścieżki rowerowej, roboty wykończeniowe – humusowanie, sadzenie drzew i montaż elementów małej architektury.
Gmina Międzyzdroje
Blisko 2,5 km długości i nawierzchnię z kruszywa naturalnego będzie miał fragment trasy Velo Baltica, który powstanie w samym pasie nadmorskim. Szlak poprowadzi od zachodniej strony miasta na wysokości ulicy Gryfa Pomorskiego w kierunku Międzyzdrojów.
Gmina Dziwnów
Inwestycje zostaną zrealizowane od Łukęcina w kierunku Pobierowa, na granicy gmin Dziwnów i Rewal gdzie wyremontowana zostanie prawie półtorakilometrowa droga leśna, a ubytki zostaną uzupełnione kruszywem.
Gmina Rewal
Pomiędzy miejscowościami Pobierowo i Pustkowo powstanie prawie kilometrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej, a kolejny blisko 2-kilometrowy fragment zostanie zbudowany między Rewalem, a Niechorzem. Tu powstanie również nowe oświetlenie. Ponadto remont czeka blisko 50metrową drogę leśną wykonaną z płyt betonowych w okolicach Pogorzelicy. W całej gminie Rewal zostanie wprowadzona stała organizacja ruchu, a w samym Rewalu na skrzyżowaniu ul. Klifowej i Łokietka zostanie obniżony krawężnik.
Gmina Trzebiatów
Nowe inwestycje pozwolą na stworzenie odcinka ścieżki przy drodze leśnej – od punktu widokowego na plaży, w kierunku Mrzeżyna. Ten fragment szlaku Velo Baltica będzie miał około 720 m długości i nawierzchnię z kruszywa związanego lepiszczem ekologicznym.
Rowerowe inwestycje wymagają konsekwencji
Budowa Euro Velo – etap IV to kontynuacja dotychczasowych inwestycji na tej trasie, prowadzonych od 2018 roku. Pierwszym odcinkiem zrealizowanych przez ZZDW na tej trasie był oddany do użytku przed wakacjami 2018 r., niespełna 370 metrowy odcinek między ulicami Rybacką i Bałtycką w Kołobrzegu. Droga rowerowa powstała tu na nasypie nieczynnej linii kolejowej. W sierpniu 2018 r., ZZDW zakończył budowę odcinków pomiędzy Darłówkiem i Jarosławcem o długości 7,9 km (wartość ok. 5,28 mln zł). Niemal w tym samym czasie zakończyła się budowa odcinków między Łazami, Osiekami i Iwięcinem. Taki przebieg trasy pozwolił na ominięcie nieprzejezdnej mierzei między jez. Bukowo a Bałtykiem (wartość blisko 5,28 mln zł). We wrześniu 2019 r. otwarty został blisko 18 km odcinek Pleśna – Mielno, z czego blisko 9 km to całkowicie nowa trasa (wartość inwestycji 7,3 mln zł). Projekt jest realizowany dzięki wsparciu RPO WZ 2014-2020.
– Od kilku lat realizujemy inwestycje w trasy rowerowe na Pomorzu Zachodnim i tworzymy spójną sieć – 1100 kilometrów. Na szlaku Velo Baltica chyba najbardziej widać skalę i postęp inwestycyjny w łączeniu istniejącej infrastruktury z nową. Nie można nie zauważyć, że mieszkańcy i turyści wsiedli na rowery, coraz więcej osób podróżuje z sakwami po naszym regionie. Dzięki tym inwestycjom będzie to jeszcze łatwiejsze i przyjemniejsze – powiedział Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.
Velo Baltica – nadmorska perełka
Trasa rowerowa Velo Baltica stanowi część europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego – Eurovelo 10. Na Pomorzu Zachodnim liczy ok. 240 km. Najprościej go opisać dzieląc na 5 etapów. Pierwszy prowadzi ze Świnoujścia do Łukęcina, a obecnie znaczna jego część jest projektowana lub czeka na wykonawcę. Drugi etap, z Łukęcina do Ustronia Morskiego, dzięki inwestycjom w latach ubiegłych w większości jest gotowy i poza niewielkimi fragmentami wymaga oznakowania. Dalej, dzięki oddaniu inwestycji Pleśna – Mielno, z Ustronia Morskiego dotrzemy już do Darłowa, a także dalej do granicy województwa w pobliżu Jarosławca. W tym roku ten fragment szlaku powinien zostać w całości ukończony, budowany jest półkilometrowy odcinek w Bukowie Morskim, oznakowane są odcinki Gleźnówko – Dąbki oraz Darłowo – Wicie, a także trwa budowa w Darłowie brakującej trasy wzdłuż ulic Mickiewicza i Sowińskiego (0,8 km) oraz ul Morskiej ( 0,25 km). W najbliższych tygodniach w gminie Postomino zostaną oddane dwa nowe odcinki Velo Baltica, biegnące po nieczynnej linii kolejowej na wysokości miejscowości Marszewo i Złakowo.
Mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony http://velobaltica.pl
Komentarze (10)
Poznaj opinie mieszkańców.
Dodaj komentarz. Pamiętaj! Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Andrzej
odpowiedzPowiem tak - przestańcie się popisywać jacy jesteście wspaniali.Proszę skorzystać że ścieżki rowerowej Pogorzelica - Mrzeżyno.To największa komedia powiatu.Proponuję by marszałek województwa wraz ze starostą gryfickim się przejechali.Tak zarządza PO naszymi funduszami.
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Romina
odpowiedzJakos tak sie dziwnie sklada ze od kiedy rzadzi PIS to droga szybkiego ruchu ze szczecina do kolobrzegu zrobiona . Z trzebiatowa do plot na ukonczeniu, tunel do swinoujscia w trakcie, rurociag z norwegii do pogorzelicy jest budowany i wiele innych. Pomorze Zachodnie to jedna wielka inwestycja, tak trzymac.
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Fil
Romina ma racje te inwestycje wsxystkie zaczal PIS a do tego jeszcze gazoport swinoujscie i tu akurat bylo odwrotnie PIS zaczal a po zakonczylo. Oczywiscie bo juz nie mieli wyjscia.
Re:Romina
Zauważ, ze większość tych inwestycji to długofalowe, robione etapami przedsięwzięcia. Za tego rządu są one w większości tylko na ukończeniu. Ale fajnie przecinac wstęgi i z uśmiechem pozować mediom jakby samemu się zrobiło własnymi rękoma.
HalloUV
odpowiedzA kiedy przyjdzie czas na Grafice?
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Karol
odpowiedzWstydu nie macie!!! Znajac wasza ekipe wybudujecie kolejnego gniota jak sciezka mrzerzyno-pogorzelica. Moze jeszcze trzeba bylo sobie przypiac medale i wreczyc dyplomy uznania. Jestescie nieudolni nigdy sie nie nauczycie jak trzeba rzadzic bo tego nie potraficie.
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Leszek
odpowiedzMarszałek niczym Śmigły Rydz też marszałek mówi dużo robi nic. PO to już przeżytek, partia do archiwizacji i likwidacji. Pas miejscowości przybrzeżnych dalej odcięty od morza ale elyty z PO mają to gdzieś. Handel w Trzebiatowie żenada, gastronomia w upadku. Panie Burmistrzu ludzie przyjadą obejrzeć Słonia i nawet siusiu nie będą mieli gdzie zrobić. Czy Pan wie co to jest produkt turystyczny?
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Halina
odpowiedzPowinni jeszcze podać kto był w komisji wyłaniajacej głównego wykonawcę-firmę z Reska i czy przetarg/warunki,,wymogi,kryteria....są do wglądu.
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Krzysztof
odpowiedzA ci z odcinkiem trasy rowerowej Roby-Mrzeżyno? .Czy burmistrz Domański zwany wielkim coś wreszcie ztobi?
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Jaga
odpowiedzTrzebiatów jako taki odcięty jest od bezpośredniego dostępu do tej arterii. Owszem- jest jakaś pseudodroga przez Wlodarkę, ale: - jest to droga polna z tak głębokimi koleinami i wysokimi , wąskimi " garbami", że nieuwazny cyklista może stracić pedały lub ...zęby . - przejazd z Trzebiatowa do Wlodarki drogą na Rewal jest jak rosyjska ruletka - przeżyję czy nie...auto w każdej chwili może zahaczyć rowerzystę- tak wąsko...jest to trasa mocno uczeszczana, przelotowa. Przejazd rowerem trasąTrzebiatow - Włodarka można śmiało nazwać "misją kamikadze" :(. Szkoda, bo okolice mogłyby rozwinąć się turystycznie w wersji " zielonej", gdyby można było podjechać rowerem po sprawunki i rozrywkę w dni pochmurne do Trzebiatowa, zaś w słoneczne dni skoczyć przez Wlodarkę nad morze...
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!