Gratka dla rowerzystów. Powstaną kolejne ścieżki, dojedziemy niemal w każde miejsce w województwie!
Pętla Berlin-Szczecin-Kołobrzeg, Trasa Doliny Rzeki Płoni czy odcinek Trasy Wału Pomorskiego – między innymi te projekty będą realizowane drugim etapie wdrażania koncepcji Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Koszty planowanych inwestycji przekraczają 430 mln złotych! - Nikt nie jedzie tak szybko jak my, żaden inny region nie realizuje tak spektakularnych inwestycji w infrastrukturę rowerową – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Jak czytamy na stronie Urzędu Marszałkowskiego, Pomorze Zachodnie wdraża unikalną w skali kraju i Europy koncepcję budowy sieci tras rowerowych. Jej pierwszy etap to ponad 1100 kilometrów. Obejmuje długodystansowe szlaki: Velo Baltica, Blue Velo, Trasę Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasę wokół Zalewu Szczecińskiego. Gotowych jest już w sumie 630 km, a w fazie realizacji ponad 250 km! Wiele inwestycji znajduje się na finiszu, więc Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zdecydował o rozpoczęciu wdrażania drugiego etapu, czyli budowie odcinków kolejnych sześciu tras!
- Nikt nie jedzie tak szybko jak my, żaden inny region nie realizuje tak spektakularnych inwestycji w infrastrukturę rowerową – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Nasza sieć tras będzie miała docelowo 1500 kilometrów! Planujemy teraz między innymi stworzenie urokliwej Trasy Doliny Rzeki Płoni. Natomiast we współpracy z niemieckimi samorządami chcemy zbudować i promować trasę Berlin-Szczecin-Kołobrzeg, która ma przeogromny potencjał.
Trasa, która połączy stolicę Pomorza Zachodniego, stolicę Niemiec i popularny nadbałtycki kurort, będzie miała formę pętli. Południowa odnoga prowadzić będzie przez Siekierki, Trzcińsko-Zdrój, Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Drawsko Pomorskie (wspólny przebieg z Trasą Pojezierzy Zachodnich), a od Złocieńca do Kołobrzegu włączy się w Stary Kolejowy Szlak.
Północna odnoga ma przebiegać przez polsko-niemiecką granicę w okolicach miejscowości Pargowo, a dalej przez Szczecin, Stepnicę, Golczewo, Gryfice, Gościno. Przy czym na odcinku Stepnica - Skrzydłowo k. Rymania wymagała będzie budowy od podstaw.
- To duże wyzwanie inwestycyjne, ale warto je podjąć, bo nowobudowany odcinek obejmie kilka gmin, które są mocno zaangażowane w rozwój infrastruktury rowerowej – wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego rozwija się dzięki dobrej współpracy z lokalnymi samorządami. Przygotowując kolejne projekty, chcemy docenić te gminy, które już podjęły wysiłek finansowy, które budują drogi rowerowe na swoim terenie. Nowe trasy pozwolą „spiąć” je w większą całość.
Konsultacje z gminami dotyczące poszczególnych tras rozpoczną się w najbliższych dniach. Prawdopodobnie potrwają kilka miesięcy. Zaplanowane zostały również spotkania z niemieckimi samorządowcami. W piątek, 21 kwietnia, w Urzędzie Marszałkowskim wizytę złożyli przedstawiciele gmin i powiatów Brandenburgii.
Budowa trasy Berlin-Szczecin-Kołobrzeg ma być finansowana z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego oraz z programu INTERRREG.
Lista planowanych przez samorząd województwa zadań inwestycyjnych jest długa. Oprócz trasy Berlin - Szczecin - Kołobrzeg mają powstać również:
- Trasa Zwiniętych Torów na odcinku Świdwin - Połczyn-Zdrój - Barwice, Grzmiąca
- Trasa Pałaców i Zamków na odcinku Koszalin - Polanów
- Trasa Doliny Regi i Drawy na odcinku Gryfice - Mrzeżyno
- Trasa Wału Pomorskiego na odcinku Marszewo - Polanów
- Trasa Doliny Rzeki Płoni (z Barlinka do Szczecina).
Koszty wszystkich projektów przewidzianych w II etapie realizacji Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego szacowane są na 434 mln złotych. Powstać ma ponad 300 kilometrów tras. Dzięki planowanymi inwestycjom wspomniana sieć długodystansowych regionalnych szlaków rowerowych będzie liczyła w sumie 1500 km.
Komentarze (10)
Poznaj opinie mieszkańców.
Dodaj komentarz. Pamiętaj! Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Steven
odpowiedzA z Gryfic dalej ciężko rowerem nad morze dojechać. Psia mać 🤬
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Ahmat bondarenko
odpowiedzCzy na otwarciu będzie obecny poseł z "chotelarz" ?
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Olo
odpowiedzA Płoty jak zwykle wydymane,🤫
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Lensill
odpowiedzFajne te trasy rowerowe dla wybrańców na które trzeba autem dohechac z rowerem w bagazniku, a jak całą rodziną to chyba tylko z jakąś lawetą rowerową hahaha żenua i tyle w temacie.
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Rowerzysta
odpowiedzW województwie będzie 1500 km tras, a w Płotach nie ma ani 1 metra drogi rowerowej . Tragedia. Brawo samorząd😩🙈😤
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Gość
odpowiedzNie ma m. Stargard szczeciński od kilku lat!
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Cyklista
odpowiedzW Gminie Brojce też nie ma ścieżek rowerowych a ruch samochodowy duży z uwagi na pobliską trasę S6 rowerzyści gdzie się da, jeżdżą chodnikami ale to się może niedługo skończyć bo gdy zostanie wybudowany posterunek policji w Brojcacj to brojeccy policjanci chociażby z nudów zaczną wlepiać mandaty rowerzystom jeżdżącym po chodnikach dla pieszych i może w ten sposób Gmina uzbiera pieniędzy na ścieżkę rowerową chociażby w stronę nowopowstającego Parku Rozrywki Hossoland
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Rowerem w drodze.
W Gminie Brojce jest ścieżka pieszo-rowerowa. Niestety zaczyna się nagle i kończy nagle.
Kazik
odpowiedzEkologia i co2 . Zielony ład 🤣 . A inni chiny, rosja, palom czym chcą. A tu nie wolno palić węglem i drewnem. I mięsa jeść nie wolno.
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!
Mario
odpowiedzŚwidwin też na końcu listy. Nawet nie potrafią wyremontować chodnika do j.Bukowiec, można zęby stracić jadąc lub idąc tamtędy. Urzędnicza porażka.
Odpowiedz. Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!